Tabletki na bolący kręgosłup jak syrop na kaszel palacza. Jak naprawdę zadbać o kręgosłup?

Udostępnij na  

Tu jesteś: Wprowadzenie | Porady | Tabletki na bolący kręgosłup jak syrop na kaszel palacza. Jak naprawdę zadbać o kręgosłup?

Tabletki na bolący kręgosłup jak syrop na kaszel palacza. Jak naprawdę zadbać o kręgosłup?

W dzisiejszym wymagającym świecie często jesteśmy zabiegani, trudno jest nam znaleźć chwilę dla siebie i czas na relaks. W sytuacji kiedy ze względu na pracę i natłok obowiązków zaniedbujemy podstawowe potrzeby takie jak codzienny odpoczynek to potrzeby wyższego rzędu takie jak dbanie o zdrowie schodzą prawdopodobnie na drugi lub trzeci plan.

CZEGO WYMAGA OD NAS CYWILIZACJA? CZYLI JAKI TRYB ŻYCIA NARZUCA NAM SPOŁECZEŃSTWO?

Paradoks tej sytuacji polega na tym, że tryb życia który obciąża nasze ciało i często działa destrukcyjnie uniemożliwia jednocześnie regenerację i naprawę naszych układów i systemów. Na przykład siedząca praca przed komputerem działa destrukcyjnie na kręgosłup i mięśnie gdyż prowadzi do niedokrwienia i nieprawidłowego nawodnienia, z kolei ciężka praca fizyczna działa destrukcyjnie na chrząstki stawowe kończyn jak i krążki samego kręgosłupa.

W związku z brakiem czasu na aktywne dbanie o siebie lub nawet jakiekolwiek dbanie o siebie – albo ignorujemy problem albo szukamy doraźnych rozwiązań. Przez doraźne rozwiązania rozumiem działania które są szybkie, mogą przynosić chwilową ulgę i przede wszystkim uspokajają naszą psychikę: półśrodki przekonują naszą świadomość o tym, że: „ zajęliśmy się tematem, więc temat jest zamknięty”.

DLACZEGO NIE MYŚLIMY RACJONALNIE? CZYLI „SYROP NA KASZEL PALACZA”.

Chyba każdy z nas dobrze wie, że palenie może mieć poważne konsekwencje tak jak np. skrócenie długości życia w wyniku chorób płuc. Nie trzeba także nikogo przekonywać, że najskuteczniejszą metodą na uniknięcie nowotworu płuc jest zaprzestanie palenia. Na poziomie świadomym wie to każdy.

Jeśli jednak zastosować zabieg informacyjny – skierowany do podświadomości o treści „jeśli palisz lub paliłeś to jest dla Ciebie produkt który zlikwiduje Twój kaszel” – w tym pozornie neutralnym komunikacie kryje się dość ponura pod kątem etycznym sugestia dla naszej podświadomości: „nie musisz rzucać palenia – bo jest środek który spowoduje, że w widoczny sposób znikną objawy związane z paleniem - czyli Twoje zdrowie się polepszy”.

Dlaczego takie „tanie” chwyty reklamowe działają, skoro każdy z nas jeśli zacznie zastanawiać się racjonalnie nad swoim zdrowiem i skutecznością półśrodków typu syrop na kaszel palacza – stwierdzi, że lepiej żyć długo, zdrowo, warto rzucić palenie i uprawiać sport? Dlaczego tak często podejmujemy nieracjonalne decyzje od których zależy nasze zdrowie i życie?

Otóż dlatego, że w przypadku prostych sytuacji włącza się nasze myślenie intuicyjne – które polega na przywoływaniu z naszej pamięci rozwiązań:

  • w podobnych sytuacjach,
  • powiedzeń, mądrości ludowych, przysłów,
  • własnych jednostkowych doświadczeń
  • opowieści osób które znamy.

W prostych sytuacjach po prostu nie zastanawiamy się nad racjonalnością działań – reagujemy szybko, bo tak podpowiada nam intuicja. Intuicja jako narzędzie jest absolutnie użyteczna w najprostszych sytuacjach – podpowiada nam na przykład, żeby nie wchodzić zimą na cienki lód i nie zaczepiać zdenerwowanego psa, chroni nas przed potrąceniem przez rozpędzony samochód który nie zatrzymuje się  na pasach

Jednak niestety intuicja jest słabym doradcą w sytuacjach złożonych - kiedy warto wziąć pod uwagę więcej informacji – na przykład:

  • przy zakupie samochodu dla rodziny – atrakcyjny kolor który nam się podoba nie koniecznie dobrze wpłynie na użteczność auta,
  • jeśli zaciągamy kredyt to warto przeliczyć – jego całkowity koszt nie tylko zaś kierować się naszym sentymentem do banku lub opinią znajomych na temat ogólnych odczuć związanych z bankiem,
  • właściwie intuicja zawodzi w każdej sytuacji, w której efekt zależy od porównania co najmniej dwóch parametrów. Losy na loterię cieszą się cały czas wielką popularnością - choć znacznie większą szansę niż na wygraną mamy na wzięcie udziału w wypadku samochodowym.

Przeciwieństwem do myślenia intuicyjnego, które często prowadzi do błędów jest myślenie analityczne. Niestety na myślenie analityczne musimy mieć:

  • więcej czasu oraz,
  • nie możemy być motywowani silnymi emocjami.

Myślenie analityczne jest skuteczne przy rozwiązywaniu problemów lecz niestety wymaga ono czasu. Kiedy boli nas brzuch od nadmiaru tłustego jedzenia - nie ma czasu na analizę diety i naszych przyzwyczajeń - sięgamy po tabletkę po ze wzdęciem trzeba walczyć "tu i teraz". Podobnie jak z tabletkami na wzdęcia jest też z innymi aspektami naszego zdrowia.

DLATEGO ZAMIAST DBAĆ O SIEBIE WYBIERAMY TABLETKI NA OBAJWY

W okresie świątecznym każdy z nas na pewno nie raz widział w telewizji lub na youtube reklamy tabletek na ból wątroby, ból głowy, ból żołądka, wzdęcia, kaca, ból stawów. Dlaczego akurat  w okresie świątecznym? Oczywistym jest, że jest to okres w którym zawieszamy na haku nasze codzienne nawyki w imię relacji z najbliższymi i budowania wspólnoty. Jeśli doraźne rzowiązania dotyczą doraźnych problemów – to nie wpłynie na nasze życie w dłuższej perspektywie.

Jeśli jednak duże i trwałe problemy naszego zdrowia rozwiązujemy za pomocą metod doraźnych – czyli tych podpowiadanych nam przez intuicję to musiimy liczyć się z tym, że kiedyś dowiemy się że nie było to najbardziej optymalne rozwiązanie.

Jedną z dolegliwości która jest przez nas traktowana jako coś mało znaczącego jest ból kręgosłupa. Najczęściej nie myślimy o tym, że ból pleców jest niewielkim objawem dość poważnych zmian w obrębie kręgosłupa. Może on wynikać ze zbyt długiego nieruchomego siedzenia, dźwigania ciężarów, odwodnienia, asymetrycznej postawy ciała, braku snu, nieprawidłowo wykonywanej aktywności fizycznej oraz złego podparcia w czasie snu. Jeśli nie ulegliśmy jakiemuś wyraźnemu przeciążeniu – większość dolegliwości wynika z ciągłej kompresji kręgosłupa bez odpowiednich metod jego dekompresji.

Jakie mogą być efekty niedbania o kręgosłup i jego nadwyrężania? Na przykład:

- przepuklina międzykręgowa,

- zapadanie dysku,

- tworzenie osteofitów,

- uwypuklenie dysku.

To nie objaw bólowy jest problemem lecz jego źródło. Niestety najczęściej nie myślimy o przyczynach odczuwanego bólu racjonalnie.

JAKIE SĄ DOWODY NASZEGO NIERACJONALNEGO MYŚLENIA NA TEMAT DOLEGLIOWŚCI?

Narzędzie popularności wyszukiwanych fraz Google Trends – pokazuje jasno, że Polacy regularnie szukają doraźnych rozwiązań na długofalowe problemy. Ból kręgosłupa jest wręcz encyklopedycznym przykładem sytuacji chorobowej w której skupiamy się na objawie a nie na przyczynach – trochę jak z kaszlem palacza. Spójrzmy na wykres zainteresowania w ujęciu 5 letnim zapytaniami „maść na ból kręgosłupa” i „tabletki na ból kręgosłupa” – trend w google jest nieprzerwany i pokazuje, że aktywnie szukamy metod na objawy a nie rozwiązania przyczyny.

JAKIE SĄ WIĘC SPRAWDZONE PROSTE METODY NA BÓL KRĘGOSŁUPA SPOWODOWANY NAJPOPULARNIEJSZYM CZYNNIKIEM – PRACĄ SIEDZĄCĄ?

Właściwie zamiast określenia „metody” powinniśmy użyć pojęcia „zachowania”. Słowo „metoda” sugeruje bowiem pewne specyficzne rozwiązanie, które należy poznać (bo jest szeroko nieznane) i zastosować ten konkretny raz – jak lekarstwo. Zamiast „zastosować” powinniśmy ciągle „postępować, działać” zgodnie z zasadami higieny życia i zdrowia.

CO MÓWI HIGIENA ZDROWIA NA TEMAT DBANIA O KRĘGOSŁUP?

Wbrew pozorom codzienne dbanie o kręgosłup nie jest drastycznie bardziej skomplikowane, niż przyjmowanie tabletek – jednak wymaga pewnej regularności.

Aby dbać o dobrą kondycję kręgosłupa przede wszystkim należy:

  1. Jeśli masz pracę siedzącą – należy robić regularne przerwy i nieco się poruszać. Wystarczy, że co 40 minut wstaniesz i chwilę pospacerujesz – to wystarczy aby twój kręgosłup lepiej się nawodnił a w zdrętwiałych i uciskanych mięśniach posturalnych wzmogło się krążenie.
  2. Pij regularnie wodę. Podstawą prawidłowego funkcjonowania kręgosłupa jest nawodnienie krążków międzykręgowych które odpowiadają za jego prawidłową ruchomość.
  3. Jeśli długo siedzisz nieruchomo w swojej pracy to postaraj się uprawiać jakąkolwiek aktywność fizyczną. Czas wysiłku nie musi trwać długo - dla zdrowego układu mięśniowego i kostnego wystarczy 30-40 minut szybkiego chodu.
  4. Jeśli pracujesz fizycznie unikaj przeciążania kręgosłupa i dźwigania ciężarów w pozycji kociego grzbietu (okrągłe plecy).
  5. Wysypiaj się odpowiednio długo. Jedynie sen trwający 7,5 godziny gwarantuje prawidłową regenerację i pełną dekompresję kręgosłupa.
  6. Śpij odpowiednio głęboko. Jeśli Twoja faza snu głębokiego trwa co najmniej 1 godzinę – to masz odpowiedni poziom hormonu wzrostu, który odpowiada za naprawę tkanek.
  7. Śpij na odpowiednim materacu. Materac który umożliwia zachowanie naturalnych krzywizn kręgosłupa umożliwia jego dekompresję i nocną regenerację (nawodnienie i ukrwienie). Materac za miękki powoduje zapadanie ciała, nienaturalną pozycję kręgosłupa i ucisk na krążki międzykręgowe. Materac za twardy wywołuje zbyt wysokie napięcie mięśni. Aktualne technologie produkcji materacy umożliwiają ich regenerację, lekkie rozciąganie i relaksację mięśni. Przykładem jest opatentowany materac Magnistretch 10 o średniej twardości i inne materace z ortopedycznej kolekcji Magnistretch.

Przeczytaj jak wybrać materac na ból kręgosłupa lędźwiowego.

Magnistretch 9

Magnistretch 9

Kolekcja Magnistretch

Średnio twardy materac do aktywnej regeneracji ciała podczas snu. Specjalnie zaprojektowania konstrukcja oraz piany stretch zapewniają intensywane rozluźnianie mięśni i regenerację kręgosłupa. Światowy patent Magniflex.

  1. Wymiary 80x200 cm
  2. Wysokość 23 cm
  3. Twardość średnio twardy

4 995

Zobacz szczegóły PORÓWNAJ

Magnistretch 10

Magnistretch 10

Kolekcja Magnistretch

Średnio miękki materac do aktywnej regeneracji ciała podczas snu. Specjalnie zaprojektowania konstrukcja oraz piany stretch zapewniają intensywane rozluźnianie mięśni i regenerację kręgosłupa. Wyższa warstwa termoelastycznej pianki zapewnia większy komfort. Światowy patent Magniflex.

  1. Wymiary 80x200 cm
  2. Wysokość 25 cm
  3. Twardość pośredni

5 495

Zobacz szczegóły PORÓWNAJ

Magnistretch 12

Magnistretch 12

Kolekcja Magnistretch

Wysoki, średnio miękki materac, zapewniający aktywną regenerację podczas snu. Specjalnie zaprojektowania konstrukcja oraz piany stretch zapewniają intensywane rozluźnianie mięśni i regenerację kręgosłupa. To chroniony na całym świecie patent firmy Magniflex.

  1. Wymiary 80x200 cm
  2. Wysokość 30 cm
  3. Twardość średnio miękki

6 340

Zobacz szczegóły PORÓWNAJ


Opublikowano: 23. 3. 2023
W naszej witrynie internetowej używamy plików cookie do oceny ruchu i optymalizacji działań marketingowych. Dalsze korzystanie z naszej witryny internetowej oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji
Zgadzam się