JAK SIĘ UCZYĆ ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?

Czas przed rozpoczęciem roku szkolnego to idealny moment aby przygotować siebie i dziecko do powrotu w szkolne mury. Od razu zdradzimy, że nie będzie to artykuł jakie gadżety należy dziecku zakupić aby moment powrotu do szkoły był bardziej spektakularny wizualnie.

JAK SIĘ UCZYĆ ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?

Od czego zależy sukces dziecka w szkole?

Zdefiniowanie czego dziecko oczekuje od siebie i czego od niego oczekują rodzice to podstawowa kwestia. Sądzimy, że kluczowe elementy w szkole to:

  • nabywanie doświadczeń społecznych przez tworzenie relacji i umiejętność komunikowania się i kooperowania z różnorodnymi ludźmi – o innych cechach niż my sami,
  • nabywanie realnych umiejętności do zastosowania w praktyce – już w czasie bycia dzieckiem,
  • nabywanie sposobu myślenia i kompetencji który będzie używany w dorosłym życiu,
  • analityczne myślenie, szukanie informacji, filtrowanie informacji i wykorzystanie jej w praktyce.

Uważamy, że kompetencje na które poświęca się w szkole wiele czasu a są w niewielkiej skali użyte w dorosłym życiu to:

  • przyswajanie pamięciowe dużych ilości danych bez korelacji przyczynowej,
  • ocenianie ucznia przez pryzmat pzryswojenia nieużytecznych danych.

 

Jeśli zgodzimy się co do tego, że sukcesem w szkole jest to skuteczne przygotowanie młodego człowieka do dorosłego życia a nie oceny, które jako wymiar liczbowy promują przyswajanie pamięciowe a nie działanie analityczne – to zgodzimy się również z tezą iż warto wspierać u dziecka:

  • szybkość kojarzenia faktów,
  • umiejętność skutecznego zapamiętywania wybranych informacji,
  • kreatywność rozumianą jako tworzenie korelacji między pozornie nie związanymi obiektami i pojęciami.

JAK USPRAWNIĆ PROCES NAUKI?

Jeśli zależy nam na wsparciu dziecka na rozwoju jego możliwości inetelektualnych to możemy posłuchać co na ten temat mówią neuropsychologowie – a sugerują oni żeby jeszcze przed momentem rozpoczęcia roku szkolnego zadbać o kilka – pozornie nietypowych kwestii, jak:

  1. uregulowanie rytmu dobowego, tak aby zapenić 7-8 latkowi minimum 9-10 godzin snu. Często pory pójścia spać w czasie wakacji ulegają rozregulowaniu. Regularność w chodzeniu spać to podstawa prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu. Tylko sen który ma odpowiednio dużo głębokiej fazy snu i co najmniej 4 fazy rem jest w stanie zapewnić odpowiedni poziom jakości zapamiętywania.**
  2. zadbanie o higienę snu dziecka w wymiarze psychicznym, to jest usunięcie wszelkich dystraktorów i rozpraszaczy które nie tylko utrudniają zasypianie ale też spłycają sen. Co to oznacza w praktyce? Na przykład - przed momentem pójścia spać: unikamy mediów cyfrowych, ze szczególnym naciskiem na unikanie dynamicznych gier komputerowych i emocjonujących filmów co najmniej na godzinę przed pójściem spać,
  3. zadbanie o higienę somatyczną dziecka – czyli zadbanie o wszystkie apekty fizyczne odpowiadające za dobry sen jak:
  • odpowiednia temperatura w pokoju dziecka – nie przegrzewajmy pokoju i przewietrzmy go,
  • cisza w sypialni - dźwięki tła jak radio czy telewizor, choć pozornie pomagają zasnąć zmuszają mózg do ciągłej pracy - skaracając fazę głębokiego snu i zmniejszając ilość faz REM.
  • odpowiednia pozycja snu – w dużym skrócie: na plecach i na boku nasze ciało wypoczywa skutecznie, leżąc na brzuchu, cierpią nasze stawy, organy wewnętrze i jest to gwarancja porannego bólu szyi.
  • odpowiednia poduszka do snu. Choć wydawać się to może zaskakujące – to między innymi od poduszki zależy czy sen będzie regenerujący i doprowadzi do odpowiedniego dotlenienia mózgu młodego człowieka. Zbyt wysoka poduszka – która w młodzieżowej sypialni jest właściwie standardem prowadzi do nieprawidłowego przepływu krwi do mózgu oraz generuje stałe napięcie mięśni szyi i ramion – czego efektem jest poranny dyskomfort po przebudzeniu.

**Źródło: Wady postawy u dzieci i młodzieży. Przyczyny powstawania i zapobieganie w domu i szkole. Wisława Ostręga; Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014

Powyższe uwagi mówią o tym jak wesprzeć przyswajania wiedzy i zapamiętywania - ale warto także zwrócić uwagę na zewnętrzne czynniki które silnie wpływają na komfort życia dziecka w okresie szkolnym jak:

- zdrowe uzębienie - poważne ubytki w zębach są czynnikami które podnoszą częstotliwość zapadania na wszelkie infekcje - od przeziębień po choroby wirusowe,

- prawidłowo dobrane meble w pokoju dziecka - nie za wysokie i nie za niskie,

- odpowiednio dobrane obuwie - odpowiedni rozmiar, wymiana gdy są zużyte - ścięte.

- odpowiedni plecak - nie za ciężki, z usztywnianymi plecami.

 

Przeczytaj także artykuł o tym jak zapobiegać wadom postawy u dzieci - link tutaj.